برفکی شدن تصویر تلویزیون

فهرست

علت برفکی شدن تصویر تلویزیون

در برخی از موارد تصاویر برفکی در برخی از کانال‌ها جایگزین تصویر و صدا می‌شود که این موضوع بسیار آزاردهنده است. برفکی شدن تصویر تلویزیون یا شطرنجی شدن آن می‌تواند نشان‌دهنده ضعف سیگنال دریافتی باشد. به‌طورکلی علت برفک تلویزیون می‌تواند ناشی از مشکل در آنتن، شل شدن سیم برق یا اتصالات کابل، ورودی نادرست، تداخل و سایر موارد دیگر باشد.

در اکثر موارد با بررسی کابل آنتن و یا سایر کابل‌ها می‌توانید این مشکل را رفع کنید، اما در صورت رفع نشدن این مشکل باید چه کار کرد؟ در صورت رفع نشدن مشکل شطرنجی شدن تصویر تلویزیون باید از افراد متخصص در تعمیر تلویزیون برای رفع آن درخواست کمک کنید. در ادامه همه چیز در مورد این مشکل و نکات مهم آن ذکر شده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را از دست ندهید.

چرا تلویزیون برفکی می‌شود؟

یکی از دلایل برفکی شدن تصویر در اکثر تلویزیون‌ها، مربوط به آنتن تلویزیون و یا ایجاد مشکل در کابل انتقال اطلاعات به تلویزیون است. البته مورد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث برفکی شدن شدن تصویر تلویزیون شود. پیکسل‌های سفید و سیاه روی صفحه نمایش تلویزیون به صورت برفک نمایش داده می‌شوند. به علت نحوه انتقال اطلاعات در تلویزیون‌های آنالوگ این مشکل بیشتر ایجاد می‌شود.

در تلویزیون‌های دیجیتال به علت عملکردهای کاهش نویز تصویری و نحوه انتقال محتوا، این مشکل کمتر ایجاد می‌شود. به‌طورکلی تمامی تلویزیون‌ها به دلایل مختلفی دچار پارازیت و برفکی شدن می‌شوند که این مشکل به‌راحتی توسط افراد متخصص رفع خواهد شد. از طرف دیگر در مواردی مانند تداخل دستگاه‌های بیرونی و یا شل شدن سیم‌ها خودتان می‌توانید مشکل را رفع کنید.

 در صورت برفکی شدن تلویزیون چه کاری انجام دهیم؟

در صورت برفکی شدن تصویر تلویزیون باید مواردی مانند شل بودن سیم برق گیرنده، بررسی اتصالات پشت تلویزیون، کابل آنتن تلویزیون و گیرنده و سایر موارد دیگر را بررسی کنید. در صورت رفع نشدن مشکل برفک تلویزیون باید با مراکز معتبری مانند مجموعه تعمیر با ما تماس بگیرید و از آنها درخواست کمک کنید. در این صورت تکنسینی ماهر و مجرب در اسرع وقت به محل موردنظر، اعزام خواهند شد.

 علت برفک تلویزیون چیست؟

به‌طورکلی علت برفک تلویزیون به شرح زیر خواهد بود:

  • شل بودن سیم برق گیرنده

شل بودن سیم برق گیرنده می‌تواند باعث برفکی شدن تصویر تلویزیون شود. پس برای رفع این مشکل ابتدا باید وضعیت این سیم را بررسی کنید. به بیان دیگر باید از اتصال 2 شاخه محکم به داخل پریز، محافظ برق و یا سه‌راهی اطمینان یابید. در صورت روشن نشدن گیرنده در هنگام روشن شدن تلویزیون، سیگنالی دریافت نخواهد کرد و درنهایت تصویر تلویزیون برفکی می‌شود.

  • متصل نبودن کابل کواکسیال

متصل نبودن کابل کواکسیال یا هم محور نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل برفکی شدن تصویر باشد. به همین علت باید در صورت ایجاد برفک، وضعیت این کابل را نیز بررسی کنید. این کابل به پشت گیرنده ماهواره و یا گیرنده تلویزیون شما نصب می‌شود.

پس باید از اتصال این کابل به ورودی ANT IN اطمینان یابید. در صورت عدم اتصال این کابل، توسط تلویزیون سیگنال یافت نمی‌شود و روی صفحه نمایش نقاط سیاه و سفید ظاهر شده که درنهایت باعث برفکی شدن تصویر تلویزیون خواهد شد.

  •  شل بودن کابل کواکسیال یا هم محور

یکی دیگر از دلایل برفکی شدن تصویر، شل بودن کابل کواکسیال یا هم محور است که باید در صورت برفکی شدن تصویری تلویزیون آن را بررسی کنید. به عبارت دیگر باید کابل هم محور را محور کرده و آن را داخل ورودی ANT IN قرار دهید. در صورت شل بودن اتصال کابل به ورودی مشکلات دریافت سیگنال به‌وسیله تلویزیون ایجاد می‌شود و وضوح تصویر از بین خواهد رفت.

به انتهای کابل هم محور یک حلقه فلزی وجود دارد که باید به سمت راست بچرخانید. کار سفت کردن و چرخاندن حلقه را باید تا زمانی که امکان چرخاندن آن نباشد، ادامه دهید. انجام این کار باعث رفع پارازیت در تصویر تلویزیون می‌شود.

  • وجود وسایل الکترونیکی پر قدرت در اطراف تلویزیون

بهتر است از اطراف تلویزیون وسایل الکترونیکی پرقدرت را دور کرده و در محل دیگری قرار دهید. در صورت امکان‌پذیر نبودن این کار بهتر است تلویزیون جابجا شود. در غیر این صورت در اثر ایجاد پارازیت، وضعیت صفحه به صورت غیرعادی نمایش داده می‌شود. پس با دور کردن وسایل الکترونیکی پر قدرت می‌توانید از برفکی شدن تصویری تلویزیون جلوگیری کنید.

  • لوازم جانبی پر مصرف

باید وسایل پرمصرف را از اطراف تلویزیون خود دور کنید؛ زیرا این وسایل با مصرف برق زیاد باعث ایجاد اختلالات الکترونیکی خواهند شد. به عنوان مثال بلندگو و کامپیوتر جز وسایل پرمصرف هستند که در صورت ایجاد تداخلات الکترونیکی، تصویر برفک ثابت شده و شکل دیگری از نویز روی صفحه نمایش مشاهده می‌شود و درنهایت کیفیت تصویر کاهش خواهد یافت.

آیا ریست کردن تلویزیون، مشکل برفک را حل می کند؟

با خاموش و روشن کردن ست آپ باکسی که باعث برفکی شدن تصویر تلویزیون شده است، توانایی رفع این مشکل را خواهید داشت. برای انجام این کار باید به پشت دستگاه دسترسی داشته باشید و به‌منظور خاموش کردن دستگاه، سیم برق آن را بکشید. پس از گذشت 10 ثانیه باید کابل را به صورت مجدد به پریز وصل کنید.

در مرحله بعد باید از روشن بودن تلویزیون اطمینان یابید و برای راه‌اندازی مجدد، چند دقیقه به ست آپ باکس زمان دهید تا کار خود را شروع کند. به‌طورکلی احتمال رفع شدن برفک تلویزیون با انجام این کار نیز وجود دارد. انجام این کار ساده و سریع است، پس ارزش امتحان کردن دارد.

چگونه مشکل برفکی شدن تلویزیون را برطرف کنیم؟

برای رفع مشکل برفکی شدن تصویر تلویزیون بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • اتصالات پشت تلویزیون را بررسی کنید

در ابتدا باید به بررسی فیش‌های ورودی و اتصالات تلویزیون بپردازید و محکم بودن آنها را بررسی کنید. به بیان دیگر شل شدن کابل‌ها می‌تواند باعث ایجاد برفک تلویزیون شود. برای اطمینان باید کابل را جدا کرده و سپس به صورت صحیح به ورودی آن متصل کنید.

  • کابل های گیرنده دیجیتال را چک کنید

باید به چک کردن کابل‌های گیرنده دیجیتال تلویزیون بپردازید و از اتصال صحیح آنها به کابل ورودی اطمینان پیدا کنید.

  •  سیم برق تلویزیون را بررسی کنید

سیم برق تلویزیون و دستگاه‌های دیگر آن که به تلویزیون مانند گیرنده دیجیتال اتصال دارند را باید بررسی کنید. از طرف دیگر باید از قرار گرفتن سیم برق به داخل پریز برق نیز اطمینان حاصل کنید. درنهایت باید از سلامت محافظ برق و سه راهی مطمئن شوید.

  • تلویزیون را در محل مناسب قرار دهید

باید به دقت اطراف تلویزیون خود را بررسی کنید. در صورت استفاده از وسایل الکترونیکی پرقدرت مانند مایکروویو و یا کامپیوتر، آنها را در اطراف تلویزیون قرار ندهید. از طرف دیگر می‌توانید جای تلویزیون را تغییر دهید تا در دستگاه‌ها تداخلات الکترونیکی مانند برفک تلویزیون ایجاد نشود.

  • از اتصال صحیح کابل ها مطمئن شوید

باید از اتصال صحیح کابل‌ها اطمینان یابید و درنهایت به انتخاب ورودی درست بپردازید. برای مثال در صورت وصل کردن تلویزیون به‌وسیله کابل HDMI، باید از ریموت کنترل درب ورودی HDMI استفاده کنید.

  • گیرنده دیجیتال را بررسی کنید

باید به بررسی وضعیت گیرنده دیجیتال بپردازید، در این صورت باید گیرنده را خاموش و برق از جدا کرده و پس از گذشت 30 ثانیه به برق متصل کنید.

  • آنتن تلویزیون را بررسی کنید

خراب شدن آنتن یا نصب آن در محل نامناسب یکی از دلایل برفکی شدن تصویر تلویزیون است. در این صورت باید از اتصال صحیح فیش‌های کابل آنتن و قرار گرفتن صحیح آنتن اطمینان پیدا کنید.

در صورت رفع نشدن این مشکل می‌توانید با مراکز معتبری مانند شرکت تعمیر با ما تماس بگیرید. در این مجموعه کارشناسان متخصص و مجربی در حال فعالیت هستند که مشکلات تلویزیون را با استفاده از جدیدترین روش‌ها و به‌روزترین ابزار رفع خواهند کرد.

سخن پایانی

برفکی شدن تصویر تلویزیون یکی از مشکلات آزاردهنده است. شطرنجی شدن تصویر تلویزیون می‌تواند به دلایل مختلفی مانند شل شدن سیم برق، وجود وسایل پرقدرت در اطراف تلویزیون، شل شدن اتصالات و سایر موارد دیگر ایجاد شود. پس با شناسایی علت برفک تلویزیون می‌توانید به‌راحتی برای رفع این مشکلات اقدام کنید.

تیم تولید محتوا
تیم تولید محتوا

به دنبال ارائه اطلاعات کامل و بروز در زمینه تعمیر تلویزیون ها هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیر با ما

پیشرو در زمینه تعمیر انواع تلویزیون در تهران و سرتاسر کشور