چرا پورت HDMI تلویزیون سونی کار نمی کند

علت تار شدن صفحه تلویزیون و راه حل های آن

تار شدن صفحه تلویزیون یکی مواردی است که احتمال دارد هر فردی با این مشکل مواجه شود. با مرور زمان کیفیت فسفر موجود در تلویزیون افت می‌کند که این موضوع باعث کاهش روشنایی و نور صفحه نمایش می‌شود. برای رفع تار شدن تصویر تلویزیون چه راهکارهایی وجود دارد؟ بهترین روش مراجعه به مراکز معتبر و رفع این مشکل توسط تکنیسینی متخصص تعمیر تلویزیون است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌دهیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

مهم‌ترین علت تار شدن تصویر خراب شدن بک لایت است

یکی از مهم‌ترین دلایل تار شدن تصویر، خرابی بک لایت است. در صورت خرابی این قطعه علاوه بر کم نور و بی‌کیفیت شدن تصاویر، رنگ‌های آن نیز قابل تشخیص نخواهند بود. در این صورت باید برای تعویض این قطعه باید به نمایندگی مجاز مانند مجموعه “تعمیر با ما” مراجعه کنید. در این مجموعه قطعات خراب توسط تکنیسینی ماهر تعمیر و یا تعویض می‌شوند.

تار شدن تصویر تلویزیون به چه علت است؟

در صورت حرکت کریستال مایع موجود در صفحه نمایش تلویزیون LED، تصویری شفاف و واضح را مشاهده خواهید کرد. اگر این عنصر فعال توانایی حرکت به سرعت را نداشته و یا توانایی تغییر سرعت به سادگی را نداشته باشد، تصویر تلویزیون تار خواهد شد.

تنظیمات وضوح تلویزیون می‌تواند باعث تار شدن تصویر تلویزیون شود

به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر به علت وجود نورهای اضافی در محیط، بهتر است لامپ‌ها پرنور را خاموش کنید و پرده را بکشید. با انجام این کار علاوه بر رفع مشکل تار شدن صفحه تلویزیون، متوجه چند برابر شدن شفافیت صفحه نمایش آن خواهید شد.

تداخل الکتریکی در سیگنال دریافتی می‌تواند باعث تاری تصویر تلویزیون شود

احتمال دارد به علت تداخلات الکتریکی وسایل موجود در اطراف تلویزیون، صفحه آن تار شود. به همین دلیل بهتر است وسایلی مانند کامپیوتر و سایر وسایل الکتریکی را از تلویزیون دور کنید.

آیا خرابی و یا فرسودگی کابل می‌تواند باعث ایجادی تاری تصویر تلویزیون شود؟

این موضوع به صورت کامل به سیگنال‌های دریافتی تلویزیون بستگی دارد. به عبارت دیگر سیگنال دریافتی تلویزیون دیجیتال و یا آنالوگ است که سیگنال‌های دیجیتال به‌وسیله کابل Component و یا HDMI به تلویزیون منتقل خواهند شد. خراب شدن این کابل‌ها باعث قطع شدن کامل تصویر، صدا و یا شطرنجی شدن آن می‌شود. از طرف دیگر کابل‌های آنالوگی که به ورودی AV متصل شده، مانند Composite، در صورتی خرابی تصویر را تار می‌کنند.

علت تار شدن صفحه تلویزیون چیست؟

از دلایل تار شدن صفحه تلویزیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  به هم خوردن تنظیمات

احتمال دارد به علت به هم خوردن تنظیمات، تصویر تار شود. برای رفع این مشکل می‌توانید دستگاهی مانند کنسول بازی را به تلویزیون متصل کنید. در مرحله بعد به منظور افزایش میزان Sharpness باید وضوح تصویر را افزایش دهید. ناگفته نماند که بیش از حد بالا بردن این میزان، لبه‌های اجسام را تیز می‌کند و چشم را اذیت خواهد کرد.

  • سیگنال ضعیف تلویزیون

ایجاد اختلال در برق ورودی ساختمان نیز می‌تواند باعث تار شدن صفحه تلویزیون شود. در صورت استفاده از 3 راهی باید آن را ار مدار منتهی به تلویزیون جدا کرده و به صورت مستقیم به پریز متصل کنید. از طرف دیگر بهتر است وسایل برقی دیگر را به سه‌راهی تلویزیون وصل نکنید؛ زیرا در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند.

  •  تداخل در سیگنال‌های دریافتی

در برخی از مواقع احتمال ایراد داشتن جریان برق ورودی به تلویزیون وجود دارد. پس باید از یک محافظ برق به صورت جداگانه استفاده کرده و وسایل دیگری به آن وصل نکنید.

  •  ایراد در کابل‌های تلویزیون

باید اتصالات کابل چک شوند. ممکن است به دلیل اشتباه وصل کردن کابل‌ها، تصویر تلویزیون تار شود. پس برای جلوگیری از ایجاد اختلال، باید هر کابلی را در جای مخصوص خود قرار دهید.

  • آسیب دیدن قطعات داخلی

آسیب دیدن قطعات داخلی نیز می‌توانند باعث تار شدن تصویر تلویزیون شوند. به بیان دیگر در صورت خراب شدن برد و قطعات پردازشگر، تصویر تار می‌شود. همانگونه که در قسمت‌های قبل نیز ذکر شد خرابی بک لایت یکی از مهم‌ترین دلایل تار شدن صفحه تلویزیون است که باید توسط افراد متخصص تعویض شود.

چگونه از تار شدن تصویر تلویزیون پیشگیری کنید؟

برای رفع مشکل تار شدن صفحه باید کارهای زیر را انجام دهید. در صورت رفع نشدن این مشکل باید به نمایندگی معتبری مانند مجموعه “تعمیر با ما” مراجعه کنید تا تکنیسین متخصص آن مشکل شما را به راحتی رفع کنند. به‌طورکلی راهکارهای رفع این مشکل به شرح زیر خواهد بود:

  • چک کردن آنتن

باید در ابتدا آنتن را بررسی کرده و از نصب صحیح آن اطمینان پیدا کنید. پیشنهاد می‌دهیم به منظور تقویت سیگنال‌های دریافتی، در فاصله‌ی مناسبی آنتن خارجی را نصب کنید.

  • بررسی وضعیت سیگنال

برای نمایش تصویری شفاف، باید دستگاه ورودی و یا آنتن متصل به تلویزیون، سیگنال‌های پایدار و قوی را ارسال کند. پس برای جلوگیری از تار شدن تصویر باید سیگنال‌ها با کیفیت بالا به تلویزیون ارسال شوند.

  •  اعمال تنظیمات صحیح

در مرحله بعد باید به صورت کامل تنظیمات دستگاه را بررسی کنید. به عبارت دیگر باید گزینه‌هایی مانند کنتراست، رزولوشن و آیتم‌های دیگر را با دقت بالا بررسی نمایید.

  • به روز رسانی نرم افزار دستگاه

در برخی از موارد تنظیمات نادرست نمایشگر نیز می‌تواند یکی از دلایل تار شدن صفحه تلویزیون باشد. پس با بررسی تنظیمات می‌توانید به‌راحتی این مشکل را رفع کنید. به‌طورکلی با آپدیت تلویزیون و یا ریست کردن آن می‌توانیدتاثیر بسزایی در رفع مشکل تار شدن تصویر تلویزیون داشته باشید.

اگر با انجام تمامی راهکارهای بالا مشکل تار شدن تصویر تلویزیون رفع نشد، بهتر است با مراکز معتبری مانند “تعمیر با ما” تماس حاصل نمایید. این مجموعه در اسرع وقت تکنیسین مجرب و متخصص خود را به  محل موردنظر اعزام می‌کنند.

  • به کار بردن ورودی‌های با کیفیت

در صورت وصل کردن دستگاه‌هایی مانند DVD Player یا کنسول بازی باید از ورودی‌های با کیفیت مانند کابل HDMI  استفاده کرده تا تصاویر را به صورت شفاف و واضح مشاهده کنید.

  • تمیز کردن اصولی تلویزیون

روش دیگری برای جلوگری از تار شدن صفحه تلویزیون، تمیز کردن آن با دقت بسیار زیاد است. به بیان دیگر نباید به صورت مسقیم مواد شیمیایی را روی صفحه تلویزیون بزنید. باید آن را روی پارچه نرم اسپری کرده و درنهایت صفحه تلویزیون را پاک کنید.

  • فرسودگی یا قطع شدن کابل‌‌ها

همانگونه که در قسمت‌های بالا ذکر شد با توجه به نوع سیگنال‌های دریافتی، فرسودگی و یا قطع شدن کابل‌ها می‌تواند باعث تار شدن صفحه تلویزیون شود.

رفع مشکل تار شدن صفحه تلویزیون؛ مراجعه به مراکز معتبر

همانگونه که ذکر شد، تار شدن تصویر تلویزیون یکی از مشکلات رایج و شایعی است که ممکن است هر فردی آن را تجربه کند. برای رفع این مشکل راهکارهایی مانند بررسی اتصالات، بررسی تنظیمات، جابجا کردن پریز برق، جدا کردن سایر وسایل الکترویکی از تلویزیون، آپدیت تلویزیون و… وجود دارد.

اگر با موارد ذکر شده مشکل تار شدن صفحه تلویزیون رفع نشد پس باید به نمایندگی مجاز مراجعه کنید. با انجام این کار از علت تار شدن صفحه تلویزیون مطلع خواهید شد.

چقدر این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
تیم تولید محتوا
تیم تولید محتوا

به دنبال ارائه اطلاعات کامل و بروز در زمینه تعمیر تلویزیون ها هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیر با ما

پیشرو در زمینه تعمیر انواع تلویزیون در تهران و سرتاسر کشور