لکه سیاه روی صفحه تلویزیون

علت لکه سیاه روی صفحه تلویزیون

لکه سیاه روی صفحه تلویزیون یکی از مواردی است که اکثر کاربران با آن مواجه خواهند شد. از دلایل ایجاد لکه سیاه روی تصویر تلویزیون می‌توان به مشکلات ایجاد مشکل در بک لایت، پنل و منبع های ورودی مثل HDMI اشاره کرد، اما راهکار رفع این مشکل چیست؟ بهترین و اصولی‌ترین راهکار برای رفع این مشکل، مراجعه به تعمیرگاه ها و مراکز مجاز تعمیر تلویزیون است. در ادامه به بررسی این مشکل و راه حل های آن  می پردازیم.

دلایل ایجاد لکه سیاه روی صفحه تلویزیون چیست؟

عوامل مختلفی مانند خرابی پنل، پیکسل سوختگی و خرابی بکلایت باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی صفحه تلویزیون می‌شود. از سوی دیگر احتمال دارد به علت استفاده بسیار از تلویزیون این لکه‌ها بیشتر شوند. به‌طورکلی عوامل ایجاد لکه‌ سیاه روی صفحه تلویزیون به شرح زیر خواهد بود:

 ایجاد مشکل در منبع ورودی علت سیاه شدن صفحه تلویزیون

مسلما تا به حال صفحه پشت تلویزیون که دارای پورت‌های رنگی بسیاری است را مشاهده کرده‌اید. این صفحه ورودی‌های مختلفی مانند ورودی صدا و تصویر، پورت LAN، ورودی HDMI و سایر موارد دیگر را پشتیبانی می‌کنددر صورت اتصال اشتباه هر یک از پورت‌ها و یا در صورت خرابی پنل، تصویر تلویزیون سیاه خواهد شد.

ایجاد مشکل در تنظیمات تلویزیون

قبل از انجام تعمیرات و مراجعه به نمایندگی، بهتر است در ابتدا تنظیمات تلویزیون را بررسی کنید. به بیان دیگر ممکن است کودک شما، با دستکاری کنترل تلویزیون، نور صفحه را تغییر داده باشد. از سوی دیگر برخی از تلویزیون‌ها قابلیت ECO دارند که این ویژگی به صورت خودکار نور تلویزیون را کاهش می‌دهد. حتی این امکان نیز وجود دارد که بدون خاموش کردن تلویزیون این قابلیت غیرفعال شود.

آشنایی با راهکارهای رفع لکه سیاه روی صفحه تلویزیون

برای رفع این مشکل می‌توانید راهکارهای زیر را انجام دهید:

بررسی تنظیمات تلویزیون و رفع بهم‌ریختگی‌های ایجادشده

1.    تمیز کردن تلویزیون

یکی از ساده‌ترین راهکارهای برای رفع مشکل سیاه شدن تصوی تلویزیون، پاک کردن قسمت‌های مختلف تلویزیون است. به عبارت دیگر با گذشت زمان گردوغبار روی تلویزیون و قطعات داخلی آن جمع می‌شود. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی مانند، ایجاد لکه سیاه روی صفحه تلویزیون می‌شود. برای رفع این مشکل باید اجزای داخلی تلویزیون توسط تکنیسینی متخصص تمیز شود.

2.    کم کردن میزان استفاده از تلویزیون

استفاده طولانی مدت از تلویزیون باعث ایجاد لکه سیاه روی صفحه تلویزیون می‌شود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید تلویزیون را در ساعات طولانی روشن نگه دارید. به بیان دیگر پس از گذشت چند ساعت باید آن را خاموش کنید تا به اندازه کافی استراحت داشته باشد.

3.    توجه به عمر مفید تلویزیون

برای هر وسیله برقی عمری مفید در نظر گرفته شده است و پس از گذشت این مدت، دستگاه بدون ایراد کار نخواهد کرد. به عبارت دیگر اگر پس از گذشت سال‌های طولانی لکه سیاه روی صفحه تلویزیون مشاهده می‌کنید، باید برای تعمیر تلویزیون جدید اقدام کنید.

4.    تعمیر پیکسل‌های معیوب

یکی از روش‌های رفع لکه سیاه از روی صفحه تلویزیون، شناسایی و تعمیر پیکسل‌های معیوب است. به‌طورکلی در صورت خراب شدن هر یک از پیکسل‌های سطح نمایشگر، لکه‌هایی به رنگ سیاه و یا سفید روی صفحه تلویزیون دیده خواهد شد. پس در این صورت باید به فکر خرید یک تلویزیون جدید باشید زیرا پیکسل سوخاکی غیر قابل تعمیر است.

5.    تعویض و یا تعمیر بک لایت تلویزیون

آخرین راه‌حل برای رفع لکه سیاه روی صفحه تلویزیون، تعویض و یا ترمیم بک لایت آن است. اگر در تلویزیون‌های LED، لامپ‌های آن بسوزند، تصویر در آن قسمت تاریک می‌شد و درنهایت لکه‌هایی روی صفحه ایجاد خواهد شد. در تلویزیون‌های LCD نیز لامپ فلوئورسنت به جای لامپ LED، درون تلویزیون قرار داده می‌شود.

پس در صورت افزایش دما لامپ فلوئوسنت و ایجاد حرارت پس از روشن ماندن طولانی تلویزیون، روی صفحه آن لکه‌هایی سیاه ایجاد خواهد شد. در این صورت باید برای تعویض و یا تعمیر بک لایت به نمایندگی مجاز مراجعه کنید.

ایجاد لکه سیاه روی صفحه تلویزیون؛ مراجعه به مراکز معتبر برای رفع آن

همانگونه که در قسمت‌های بالا ذکر شد، به دلایل مختلفی مانند استفاده طولانی مدت از تلویزیون، خرابی پنل، خرابی بک لایت، جمع شدن گردوغبار در محیط داخلی تلویزیون و سایر موارد دیگر لکه سیاه روی صفحه تلویزیون ایجاد خواهد شد. بهترین روش برای از بین بردن این مشکل، مراجعه به مراکز معتبری مانند شرکت “تعمیر با ما” است.

به بیان دیگر با انجام این کار توسط تکنیسین مجرب و متخصص دلایل ایجاد لکه سیاه روی تصویر تلویزیون شناسایی می‌شود. پس در اسرع وقت برای رفع آن اقدام خواهند کرد.

چقدر این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
تیم تولید محتوا
تیم تولید محتوا

به دنبال ارائه اطلاعات کامل و بروز در زمینه تعمیر تلویزیون ها هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیر با ما

پیشرو در زمینه تعمیر انواع تلویزیون در تهران و سرتاسر کشور